sobota, 4 kwietnia 2015

Jaja malowane naturalnymi barwnikami DIY.

Moja babcia wielkanocne jaja malowała zawsze cebulą, ja i moje siostry, jako małe dziewczynki rysowałyśmy swoje wizje na jajach pisakami i farbami. Później nadszedł czas gotowych farbek i naklejek... wstyd się przyznać, przecież samodzielnie ozdobione pisanki są takie piękne!
W tym roku postanowiłam wypróbować naturalnych barwników, wcześniej korzystałam tylko łupiny z cebuli. Tym razem użyłam kurkumy, modrej kapusty, cebuli oraz herbaty z hibiskusa. Może Wam któryś sposób przypadnie do gustu i też zrobicie takie w domu?






JAJA MALOWANE NATURALNYMI BARWNIKAMI.


Cebula: 

Jaja gotujemy w garnku razem z łupinami od cebuli, których musi być dużo, dlatego warto zbierać je dużo wcześniej. Wrzucamy łupiny do garnka z wodą, dolewamy 2-3 łyżki octu, dodajemy jajka i gotujemy minimum 20 minut, lub dłużej jeśli chcemy by kolor był ciemniejszy.












Kurkuma:

2-3 łyżki kurkumy zalewam szklanką wrzątku, do tego odrobina octu. Zanurzam jajka i trzymam do uzyskania odpowiedniego koloru. Jajek nie wycieramy, pozwalamy im wyschnąć.
Zielone jajko- najpierw maczane w kurkumie, potem w wywarze z kapusty.











Kapusta modra:

Pół średniej wielkości kapusty kroję, zalewam szklanką wody i dodaję 3 łyżki octu. Gotuję około pół godziny, po czym moczę w tym wywarze jajka. Najjaśniejsze wyciągnęłam po godzinie, im ciemniejsze chcemy uzyskać, tym dłużej musimy je trzymać w barwniku. Wyciągnięte jajka odkładamy by wyschły.











Herbata z hibiskusa:

Opróżniłam 6 saszetek herbaty z hibiskusa, zalałam szklanką wrzątku i zamoczyłam w wywarze ugotowane jajka. By uzyskać bardzo ciemny kolor należy moczyć jajka kilka godzin. Po wyjęciu nie wycieramy jajek szmatką, pozwalamy im wyschnąć. W przeciwnym razie możemy zetrzeć cały kolor.  Moje wyszły ciemne, granatowe, ponoć można zrobić je nawet czarne. Możliwe, że efekt zależy od ilości herbaty i długości trzymania jajek w barwniku.

6 komentarzy:

  1. Ale super efekt, a te turkusowe świetny kolorek))) za rok wypróbuje))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwszy raz farbowałam w ten sposób, na pewno za rok będę próbować innych naturalnych barwników.

      Usuń
  2. cuuudne! muszę no podpatrzeć, przyda się na pewno ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne kolory, myślałam, że to sztuczne barwniki. U mnie zawsze malujemy jajka w łupinach cebuli, ale widzę, że świetne wychodzą i inne kolory :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też wcześniej znałam tylko cebulę, a tu taka niespodzianka :)

      Usuń

Jeśli masz jakieś pytania, albo uwagi pisz śmiało!
Z góry dziękuję za odzew.